• Ἀρχική
  • Ἡ σχολὴ Ἑρμεῖον
    • Βιογραφικό
    • Ή φιλοσοφία μας
    • Εἶπαν γιὰ ἐμᾶς
    • Ἐργασίες παίδων
  • Γιατί τὸ Ἑρμεῖον
  • Μαθήματα
    • Ἀρχαία ἑλληνικὴ γλῶσσα
    • Μυθολογία
    • Νεοελληνικὴ παιδικὴ ποίησις
    • Ὁμηρικὰ ἔπη: Ἰλιὰς κι Ὀδύσσεια
    • Ἱστορία
  • Δραστηριότητες
  • Ἐπικοινωνία
  • Ἀναγγελίες

α. Ἀρχαία ἑλληνικὴ γλῶσσα



Τὰ ἀρχαῖα ἑλληνικά, βοηθοῦν τὴν σκέψη μας





Ὁ τρόπος ὁμιλίας ἑνὸς ἀνθρώπου καθορίζει καὶ τὸν τρόπο σκέψης του. Ἡ γλῶσσα, ὁ ἔναρθρος κι ἔλλογος λόγος, ὀργανώνει τὸν ἀνθρώπινο ἐγκέφαλο καὶ διαμορφώνει τόσο τὴν ἀντίληψη καὶ τὴν ὀξύτητα τοῦ νοῦ, ὅσο καὶ τὴν δυνατότητα ἔκφρασης κι ἐπικοινωνίας.


Ἡ γλῶσσα ἀποκαλύπτει τὴν γενεαλογία, τὴν ἱστορία, τὴν ἰδιοσυγκρασία, τὴν καλαισθησία, τὴν ψυχὴ τοῦ κάθε λαοῦ. Ἰδιαίτερα ἡ ἀρχαία ἑλληνικὴ γλῶσσα, πέρα ἁπὸ ἀστείρευτο πλοῦτο λέξεων, τέλεια ὀργανωμένες συντακτικὲς δομὲς καὶ ποικιλόμορφους κι ἀκριβέστατους γραμματικοὺς τύπους, διαθέτει λογικὴ σχέση μεταξὺ τῆς λέξης καὶ τοῦ πράγματος ποὺ αὐτὴ ἡ λεξη ὀνομάζει.


Γι’ αὐτό «Ὅς ἄν τὰ ὀνόματα ἐπίσταται, ἐπίσταται καὶ τὰ πράγματα», (δηλαδὴ ὅποιος γνωρίζει καλὰ νὰ ἑρμηνεύει τὶς λέξεις, γνωρίζει καλὰ καὶ τὴν φύση τῶν πραγμάτων ποὺ οἱ λέξεις αὐτὲς ὀνομάζουν), ὅπως λέει ὁ Πλάτων στὸν Κρατύλο.





Ὀφέλη καὶ μέθοδοι διδασκαλίας





Ἐπειδή, λοιπόν, στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα τίποτα δὲν ἔχει συμβατικὴ ὀνομασία, τὰ παιδιὰ στὸ Ἑρμεῖον μαθαίνουν «νὰ βρίσκουν τὴν λεξοῦλα ποὺ κρύβεται μέσα στὴν λεξοῦλα», «νὰ βρίσκουν τῆν καρδοῦλα τῆς λεξοῦλας» καὶ νὰ «βρίσκουν τὴν οἰκογένεια τῆς λεξοῦλας», δηλαδὴ παίζουν παιχνίδια ἐτυμολογίας, παραγωγῆς, σύνθεσης, συνωνύμων κι ἀντιθέτων, διδασκόμενα ἔτσι νὰ ἀντιλαμβάνονται μὲ ἀκρίβεια τὰ νοήματα τῆς ἑλληνικῆς γλῶσσας, ἀλλὰ καὶ νὰ ἐκφράζονται μὲ απόλυτη σαφήνεια.


Ὁ πλοῦτος, ἡ δομὴ καὶ ἡ ἀκρίβεια ἔκφρασης τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν ὄχι μόνο τελειοποιοῦν τὶς νοητικὲς ἰκανότητες, ἀλλὰ βοηθοῦν τὰ παιδιὰ νὰ κατανοήσουν καὶ νὰ χρησιμοποιήσουν καλύτερα τὴν νέα ἑλληνικὴ γλῶσσα, καθὼς ἡ νεοελληνικὴ προκύπτει ἀπὸ τὴν ἀρχαιοελληνική, ἀλλὰ εἶναι ἀτελὴς καὶ φτωχὴ συγκρινόμενη μὲ ἀυτήν. Στὸ πέρασμα πρὸς τὴν νεοελληνικὴ γλῶσσα δημιουργήθηκαν πολλὰ γραμματικὰ καὶ συντακτικὰ προβλήματα, τὰ ὁποῖα εἶναι ἀδύνατον νὰ γίνουν κατανοητὰ χωρὶς τὴν γνώση τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν. Ἀλλὰ καὶ ἡ ἐκμάθηση ξένων γλωσσῶν εἶναι εὐκολότερη σὲ ὅποιον γνωρίζει ἀρχαῖα ἑλληνικά, καθὼς τόσο τὸ λεξιλόγιο, ὅσο τὸ συντακτικὸ καὶ ἡ γραμματικὴ τῶν περισσοτέρων γλωσσῶν στηρίζεται στὴν ἀρχαιοελληνική.

  • Στὰ μαθήματα, ὅπου τὰ παιδιὰ ἀντιμετωπίζονται ὥς ξεχωριστὲς προσωπικότητες καὶ ὅχι ὡς σύνολο μίας τάξης, διδάσκονται μύθοι τοῦ Αἰσώπου, ἀποσπάσματα κλασσικῶν συγγραφέων, ἀποσπάσματα ὀρφικῶν κι ὁμηρικῶν κειμένων, οἰκογένειες λέξεων καὶ πλῆθος διδακτικοῦ ὑλικοῦ.

  • Χρησιμοποιῶντας ὀπτικοακουστικὰ μέσα, ζωγραφιές, θεατρικὸ παιχνίδι, γόνιμους διαλόγους καὶ πλούσιες παιγνιώδεις μεθόδους τὰ παιδιὰ μαθαίνουν χωρὶς κούραση κι ἐπιπλέον ἐπιβάρυνση.

  • Οἱ μαθητὲς ἐξασκοῦνται στὴν κατανόηση τῆς ἀρχαιοελληνικῆς γλώσσης, στὴν ἀποστήθιση κειμένων ὥστε νὰ καλλιεργηθεῖ ἡ μνήμη, στὴν καλλιγραφία, στὴν ὀρθὴ ἀπαγγελία κι ἐκφορὰ τοῦ ἑλληνικοῦ λόγου, ἐνῶ παράλληλα μέσα ἀπὸ τὰ κείμενα γνωρίζουν τὶς ἀπαραίτητες συντακτκὲς δομὲς καὶ τοὺς βασικοὺς γραμματικοὺς κανόνες τῆς γλῶσσης.

  • Συγχρόνως, μὲ ἀφορμὴ τὰ κείμενα, προβληματίζονται, συζητοῦν, φιλοσοφοῦν, διαμορφώνουν ἀπόψεις, γνωρίζουν ἱστορικὰ γεγονότα, μαθαίνουν γιὰ τὴν ζωὴ, τὴν καθημερινότητα, τὶς ἀξίες καὶ γενικότερα τὸν πολιτισμὸ τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων. Ὅλα πραγματοποιοῦνται ἐν ὥρᾳ μαθήματος, ὥστε τὸ παιδὶ νὰ μὴν ἐπιβαρύνεται μὲ κατ’ οἶκον μελέτη. Βέβαια, παρέχονται καὶ πλούσιες ἀσκήσεις γιὰ ὅποιον θὰ ἤθελε νὰ ἐξασκηθεῖ περισσότερο.


Συνοψίζοντας



Ἡ γνώση τῆς ἀρχαιοελληνικῆς γλώσσης προσφέρει καλλιέργεια κι ὄξυνση τῶν νοητικῶν ἰκανοτήτων, εἰς βάθος κατανόηση καὶ τέλεια χρήση τῆς νεοελληνικῆς, εὐκολία στὴν ἐκμάθηση ξένων γλωσσῶν, τριβὴ κι ἐξοικείωση μὲ τὴν κοσμοθεωρία, τὴν ἱστορία καὶ τὸν πολιτισμὸ τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων, καθὼς καὶ ἰκανότητα ἄμεσης ἐπαφῆς μὲ τὸν θησαυρὸ γνώσεων τῶν ἀρχαιοελληνικῶν κειμένων χωρὶς τὴν μεσολάβηση μετάφρασης, ἡ ὁποία πάντα ἀλλοιώνει τὸ αὐθεντικὸ νόημα. Τὸ παιδὶ ἀποκτᾷ τὸ ἰσχυρὸ ὅπλο τῆς γλώσσης ποὺ θὰ τὸ συνοδεύει γιὰ πάντα. «Γλώσσης δεινὸν ὅπλον, τὸ σεβάσμιον ἀνθρώποισιν», ὀρφικὸς ὕμνος, Ἑρμοῦ.




* Ἡ ἑλληνικῆ γλῶσσα *

Ὅταν κάποτε φύγω ἀπὸ τοῦτο τὸ φῶς

θὰ ἐλιχθῶ πρὸς τὰ πάνω

ὅπως ἕνα ῥυακάκι ποὺ μουρμουρίζει.

Κι ἄν τυχὸν καπου ἀνάμεσα

στοὺς γαλάζιους διαδρόμους

συναντήσω ἀγγέλους,

θὰ τοὺς μιλήσω ἑλληνικά, ἐπειδὴ

δὲν ξέρουνε γλῶσσες.

Μιλᾶνε μεταξύ τους, μὲ μουσική...


Νικηφόρος Βρεττάκος



Ὑπεύθυνη ἐπικοινωνίας : Ἀγγελικὴ Ἀντζουλάτου

Τηλέφωνο : 6973469004

mail : contact@hermeion.gr


Copyright © 2024 Ἑρμεῖον. All rights reserved" CREATED BY WEBMONEYHELLAS