• Ἀρχική
  • Ἡ σχολὴ Ἑρμεῖον
    • Βιογραφικό
    • Ή φιλοσοφία μας
    • Εἶπαν γιὰ ἐμᾶς
    • Ἐργασίες παίδων
  • Γιατί τὸ Ἑρμεῖον
  • Μαθήματα
    • Ἀρχαία ἑλληνικὴ γλῶσσα
    • Μυθολογία
    • Νεοελληνικὴ παιδικὴ ποίησις
    • Ὁμηρικὰ ἔπη: Ἰλιὰς κι Ὀδύσσεια
    • Ἱστορία
  • Δραστηριότητες
  • Ἐπικοινωνία
  • Ἀναγγελίες

β. Μυθολογία



Τί εἶναι ὁ μῦθος





Ἡ λέξη «μῦθος» προέρχεται ἀπὸ τὸ ἀρχαιολληνικὸ ῥῆμα «μύω», τὸ ὁποῖο σημαίνει κλείω, κλείνω. Ὁ μῦθος, λοιπόν, εἶναι λόγος κλειστός, συμβολικός, ὁ ὁποῖος κλείνει μέσα του κωδικοποιημένες πανάρχαιες ἱστορικὲς μνῆμες, ἐπιστημονικὲς γνώσεις, πολιτισμικὰ στοιχεῖα κι ἀναρίθμητες πληροφορίες ποὺ τυλίχτηκαν μὲ τὸ πέπλο τοῦ χρόνου καὶ τῆς λήθης κι ἐπιβίωσαν ὡς τὶς ἡμέρες μας.


Ὁπωσδήποτε ὁ μῦθος δὲν εἶναι παραμύθι. Αὐτὸ ποὺ ἐμεῖς σήμερα ὀνομάζουμε μυθολογία, οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες τὸ θεωροῦσαν τὴν πανάρχαιη ἱστορία τους καὶ τὰ μυθικὰ πρόσωπα τὰ ἀντιμετώπιζαν ὡς πραγματικά, ἱστορικὰ πρόσωπα. Π.χ. Πῶς ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος ξεκινῶντας τὴν ἐκστρατεία του στὴν Μικρὰ Ἀσία θὰ μποροῦσε νὰ ἐπισκεφθῇ τὸν τάφο τοῦ Ἀχιλλέως καὶ νὰ τοῦ προσφέρῃ θυσία, ἄν ὁ Ἀχιλλεὺς ἦταν παραμύθι;


Πῶς θὰ μποροῦσαν οἱ ἀρχαῖοι Ἀθηναῖοι νὰ ἱδρύσουν στὴν Ἀκρόπολή τους τὸ Κεκρόπειον καὶ τὸ Ἐρέχθειον πρὸς τιμὴν τοῦ Κέκροπος καὶ τοῦ Ἐρεχθέως, τῶν παναρχαίων βασιλιάδων τους, ἄν αὐτοὶ ἦταν ἥρωες τοῦ παραμυθιοῦ σὰν τὴν Κοκκινοσκουφίτσα καὶ τὴν Χιονάτη; Ἡ μυθολογία, λοιπόν, δὲν εἶναι παραμύθι· εἶναι ἀληθινὰ γεγονότα ποὺ ὁ χρόνος τὰ ἔντυσε μὲ τὴν φορεσιὰ τοῦ παραμυθιοῦ. «Τοῦτο μύθου μὲν σχῆμα ἔχον λέγεται, ἀληθὲς δὲ ἐστί.» μᾶς ἐξηγεῖ ὁ Πλάτων στὸν Τίμαιο.



Ὀφέλη καὶ μέθοδοι διδασκαλίας





Μαθαίνοντας τὰ παιδιὰ τὴν ἑλληνικὴ μυθολογία γνωρίζουν τὸν θησαυρὸ τῶν κωδικοποιημένων γνώσεων ποὺ περιέχονται σὲ αὐτήν. Κι ἀς μὴν μποροῦμε νὰ ἀποκωδικοποιήσουμε αὐτὲς τὶς γνώσεις, τὰ παιδιὰ ἔχουν νὰ ὠφεληθοῦν σὲ πολλά. Ἐνῷ οἱ μικροὶ μαθητὲς ἀπολαμβάνουν τὴν ὀμορφιὰ καὶ τὴν μαγεία τῶν μύθων, οἱ μῦθοι τοὺς προσφέρουν διδάγματα, παραδείγματα ζωῆς καὶ ἤθους, καθὼς κι εὐκαιρίες προβληματισμοῦ. Οἱ μῦθοι ἀποτελοῦν ἀπαραίτητη γνώση προκειμένου νὰ κατανοήσῃ κάποιος τὸ θέατρο, τὴν ζωγραφική, τὴν γλυπτική, τὸν κινηματογράφο κι ὅλες τὶς μορφὲς τέχνης, οἱ ὁποῖες δημιούργησαν ἀριστουργήματα ἐμπνεόμενες ὰπὸ τὴν ἑλληνικὴ μυθολογία. Κυρίως ὄμως, μέσῳ τῆς μυθολογίας, τὰ παιδιά θὰ ἐξοικειωθοῦν μὲ τοὺς πανάρχαιους παπποῦδες τους γνωρίζοντας τὶς ἀξίες, τὸν τρόπο σκέψης καὶ τὴν κοσμοθεωρία τους.


Παρόλο ποὺ ἡ μυθολογία ἀποτελεῖ ἀπαραίτητο προθάλαμο τῆς ἱστορίας καὶ συμβάλλει τὰ μέγιστα τόσο στὴν μόρφωση, ὅσο καὶ στὴν ἠθοπλασία τῶν παιδιῶν, δὲν διδάσκεται ἐπαρκῶς στὸ σχολεῖο. Τὰ σχολικά, ἀλλὰ καὶ τὰ ἐξωσχολικὰ βιβλία, περιέχουν τοὺς μύθους ἐλλιπεῖς, ἐνῷ τοὺς παρουσιάζουν ἀποσπασματικά, στερημένους ἀπὸ κάποια λογικὴ σύνδεση. Ἐπιπλέον οἱ ἀπεικονίσεις τῶν μυθικῶν προσώπων στὰ βιβλία αὐτὰ συχνὰ παραποιοῦν τὶς μορφὲς τῶν θεῶν καὶ τῶν ἡρώων, ὥστε στὸν εὔπλαστο παιδικὸ ἐγκέφαλο καὶ στὴν εὐαίσθητη παιδικὴ ψυχή, νὰ ἀποκρυσταλλώνονται εἰκόνες ποὺ βαρβαρίζουν ἤ μοιάζουν περισσότερο μὲ γελοιογραφίες, παρὰ μὲ τὶς αὐθεντικὲς ἀρχαιοελληνικὲς μορφές. Ὡς συνέπεια αὐτοῦ τὰ παιδιὰ διαμορφώνουν ἀσυνείδητα λανθασμένες ἐντυπώσεις.


Γι’ αυτὸ τὸ βιβλίο μυθολογίας τῆς σχολῆς «Ἑρμεῖον» ἔχει συγγραφεῖ μὲ μεγάλη προσοχή, συστηματικὴ ἔρευνα, ὑπευθυνότητα καὶ σεβασμὸ στὸ ἀντικείμενό του, ἀντλῶντας τὸ περιεχόμενό του ἀποκλειστικὰ ἀπὸ τὶς ἀξιόπιστες πηγὲς τῶν Ὀρφικῶν ὕμνων, τῶν Ὁμηρικῶν κειμένων καὶ τῶν μεγάλων συγγραφέων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γραμματείας, (π.χ. Ἠσίοδος, Ἀπολλόδωρος, Στράβων, Παυσανίας, Πλούταρχος κι ἄλλοι).


Τὸ μυθολογικὸ ὑλικὸ ὀργανώνεται χρονικὰ κι αιτιολογικά, παραλείποντας πολλὲς παραλλαγές, ὥστε νὰ γίνεται εὔκολα κατανοητό, εὐμνημόνευτο κι εὐχάριστο στὰ παιδιά. Τὸ κείμενο τοῦ βιβλίου ὑποστηρίζεται ἀπὸ ἀποσπάσματα ἀρχαιοελληνικῶν κειμένων, κυρίως ὀρφικῶν ὕμνων, τοὺ ὁποίους τὰ παιδιὰ μαθαίνουν νὰ κατανοοῦν, νὰ ἀποστηθίζουν καὶ νὰ ἀπαγγέλλουν, ἐνδυναμώνοντας τὶς γλωσσικὲς καὶ μνημονικές τους ἰκανότητες, ἐνῷ παράλληλα διαπιστώνουν τὴν συνέχεια τῆς ἑλληνικῆς γλώσσης ἀπὸ τὰ βάθη τῶν αἰώνων ἔως σήμερα. Τὸ μάθημα πλαισιώνεται ἀπὸ χάρτες, εἰκόνες κτιρίων καὶ μνημείων, ἄφθονες εἰκόνες ἀγαλμάτων, εἰδωλίων, συμπλεγμάτων, ἀναγλύφων, ἀγγειογραφιῶν καὶ πλῆθος ἄλλων ἀπαραμίλλου κάλλους ἔργων τῆς ἀρχαιοελληνικῆς τέχνης. Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπο τὰ παιδιὰ ἀντιλαμβάνονται καλύτερα τὰ μυθικὰ γεγονότα, ἐξοικειώνονται μὲ τὰ ἀυθεντικὰ ἔργα τέχνης, τὰ παρατηροῦν, τὰ ἀναγνωρίζουν καὶ τὰ σχολιάζουν, καλλιεργῶντας τὸ αἰσθητικό τους κριτήριο. Κυρίως, ὄμως, γνωρίζουν τὶς μορφὲς τῶν μυθικῶν προσώπων, ἔτσι ἀκριβῶς ὅπως τὶς ἔπλασαν οἱ δημιουργοί τους.



Συνοψίζοντας



Τέλος, τὸ Ἑρμεῖον φιλοδοξεῖ μέσω τῶν μαθημάτων μυθολογίας νὰ μεταδόσει στὰ παιδιὰ γνώσεις γιὰ παραμελημένες κι ἄγνωστες πτυχὲς τοῦ παρελθόντος, ἐμπνέοντας στὶς τρυφερὲς παιδικὲς ψυχὲς περιέργεια, φιλομάθεια κι ἀγάπη γιὰ τοὺς μύθους, ὥστε τὰ παιδιὰ νὰ ἐρευνήσουν ἀργότερα καὶ μόνα τους τὶς ἀρχαῖες πηγές καί ... ποιός ξέρει...


Ἴσως τὸ Ἑρμεῖον δημιουργήσει τοὺς αὐριανοὺς ἐρευνητὲς κι ἐπιστήμονες, ποὺ θὰ μεταφράσουν τὸν δίσκο τῆς Φαιστοῦ, θὰ ἀποκρυπτογραφήσουν τὴν Γραμμικὴ γραφὴ Α΄, θὰ καταλάβουν πῶς χτίστηκαν οἱ πυραμίδες καὶ τί συμβολίζουν καὶ θὰ ἀπαντήσουν σὲ τόσα ἀναπάντητα ἐρωτήματα ποὺ ἀκόμη ἐκκρεμοῦν.



Ὑπεύθυνη ἐπικοινωνίας : Ἀγγελικὴ Ἀντζουλάτου

Τηλέφωνο : 6973469004

mail : contact@hermeion.gr


Copyright © 2024 Ἑρμεῖον. All rights reserved" CREATED BY WEBMONEYHELLAS